Maren Lundby (24) er best i verden, men manglet likevel privat hovedsponsor. Nå har Innlandet Næringsmegling tatt den lokale skihopperen under sine vinger og gått inn som hennes private sponsor.
– Maren Lundby representerer en del verdier som vi setter stor pris på, sier daglig leder i Innlandet Næringsmegling, Jonas Karlsen.
Langsiktig samarbeidspartner
De har nylig signert en sponsoravtale med Maren Lundby. Under vinter-OL i Sør-Korea i fjor hentet hun hjem gull i normalbakke. Hun dro også i land sammenlagtseieren i verdenscupen og er dermed verdens beste kvinnelige skihopper.
– Til tross for sine fantastiske meritter og at hun er best i verden på det hun holder på med, så er hun en veldig jordnær og vanlig jente. Det er slik vi liker å se på oss selv også, et jordnært selskap som er best på det vi holder på med, sier Karlsen, som legger til at Maren derfor var et naturlig valg for dem.
– Da vi leste at hun ikke hadde personlig hovedsponsor, slo det oss at Maren er en type person vi ønsker å støtte, sier Karlsen.
Kan hoppe på heltid
Maren selv forteller at bidraget fra Innlandet Næringsmegling betyr mye.
– De er min største private sponsor og deres bidrag gjør det mulig for meg å satse fult og helt på skihoppingen, sier Lundby.
Støtten fra Innlandet gir henne trygghet i en prestasjonsdrevet hverdag, hvor en anstrengt økonomi ikke akkurat er prestasjonsfremmende.
– Uten støtten fra Innlandet måtte jeg ha vunnet hopprenn for å kunne holde på med dette på heltid. Nå har jeg en trygghet i at jeg har lønn selv om jeg ikke vinner, sier Lundby.
Hun forteller at hovedmålet for sesongen er å ta VM-gull i Seefeld i Østerrike, samt å gjøre det bra i verdenscupen.
– Jeg føler at jeg ligger bra an, men det er alltid vanskelig å si før man har møtt konkurrentene, sier Lundby.
Et paradoks
Hverdagen for mange unge idrettsutøvere, som Maren, er at det kan være krevende å få alt til å henge sammen økonomisk. De har sponsoravtaler gjennom Norges Idrettsforbund som gir dem mye, som for eksempel trener og mulighet til å delta i nasjonale og internasjonale konkurranser.
– Lønnsmessig kan det imidlertid være krevende. Det er for mange vanskelig å få private sponsorer, da avtalen med Norges Idrettsforbund prioriterer deres sponsorer, sier Karlsen.
Det innebærer for eksempel at Innlandet Næringsmegling ikke får synlighet på drakten til Maren, da den er forbeholdt de sponsorene som har inngått avtale sentralt med Norges Idrettsforbund.
– For oss er ikke synligheten det viktigste. Vi er mer opptatt av å støtte en lokal utøver med de rette verdiene. Det er imidlertid et paradoks at mange unge talenter sliter med å få det til økonomisk da sentrale avtaler begrenser mulighetene, sier Karlsen.
Tar det igjen på bilen
Selv om de ikke får synlighet på hoppdrakten har de derimot fått god synlighet på bilen til Maren.
– Bilen er tapetsert med Innlandet Næringsmegling. Man skulle nesten tro at hun jobbet hos oss, ler Karlsen.